صادرات خرما به چین از ایران؛ ایران سومین صادرکننده خرما

خرما انواع مختلفی دارد که در کشورهای مختلف جهان کشت می‌شود. حدود 3000 گونه خرما وجود دارد، اما تنها 200-400 گونه از آنها برای مصارف انسانی قابل استفاده هستند. از مشهورترین انواع خرما می‌توان به خرما مضافتی، پیارم، کبکاب، شاهانی و مجول اشاره کرد. هر کدام از این خرماها ویژگی‌های خاص خود را دارند؛ مثلاً خرمای مضافتی با بافت نرم و مزه شیرین خود در ایران و جهان شناخته شده است.

طبق آمار سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO)، سالانه بیش از 8.5 میلیون تن خرما در جهان تولید می‌شود. صادرات خرما از کشورهای تولیدکننده به بیش از 100 کشور جهان انجام می‌شود و بخش بزرگی از آن مربوط به خاورمیانه و آفریقا است. کشورهای عربی حدود 77 درصد از تولید جهانی خرما را به خود اختصاص داده‌اند.

 

صادرات خرما به چین از ایران؛ ایران سومین صادرکننده خرما

 

برترین صادرکنندگان خرما

مصر به عنوان بزرگترین تولیدکننده خرما در جهان شناخته می‌شود و سالانه حدود 1.8 میلیون تن خرما تولید می‌کند. ایران و عربستان سعودی نیز از بزرگترین تولیدکنندگان خرما هستند.

در حالی که مصر بیشترین تولید خرما را دارد، اما تنها 3 درصد از صادرات جهانی را به خود اختصاص داده است.

کشورهای عربستان و امارات نیز از بزرگترین صادرکنندگان خرما در جهان به شمار می‌روند.

 

صادرات خرما به چین از ایران؛ ایران سومین صادرکننده خرما

 

مقاصد صادراتی خرمای ایران

ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خرما، به بیش از 85 کشور جهان خرما صادر می‌کند. برخی از مقاصد اصلی صادرات خرمای ایران شامل صادرات خرما به افغانستان، چین، هند، پاکستان، صادرات خرما به امارات و کشورهای عربی و اروپایی هستند. میزان صادرات خرما از ایران سالانه حدود 400 هزار تن برآورد می‌شود که ارزش آن نزدیک به 400 میلیون دلار است. این صادرات نقش مهمی در درآمدهای غیرنفتی ایران دارد و سود قابل توجهی را به همراه دارد.

خرماهای صادراتی ایران شامل انواع مختلفی هستند که هر کدام در بازارهای جهانی جایگاه خاص خود را دارند. خرمای مضافتی، پیارم و شاهانی از جمله خرماهایی هستند که بیشترین تقاضا را در بازارهای بین‌المللی دارند و برای ایران سود زیادی را فراهم می‌آورند.

 

صادرات خرما به چین از ایران؛ ایران سومین صادرکننده خرما

 

صادرات خرما از ایران به چین

صادرات خرما از ایران به چین طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. چین به عنوان یکی از بازارهای بزرگ مصرفی، سالانه حجم زیادی خرما از ایران وارد می‌کند. بر اساس گزارشات، صادرات خرما به چین در سال‌های اخیر به بیش از 15 هزار تن رسیده است. این صادرات عمدتاً شامل خرماهای باکیفیت نظیر مضافتی و پیارم می‌باشد.

چین به دلیل جمعیت بالا و تقاضای زیاد برای محصولات سالم و طبیعی، یکی از مقاصد مهم خرمای ایران محسوب می‌شود. همچنین افزایش تعاملات تجاری بین ایران و چین باعث شده تا روند صادرات خرما به این کشور رو به افزایش باشد.

 

صادرات خرما به چین از ایران؛ ایران سومین صادرکننده خرما

 

انواع خرماهای صادراتی به چین

از میان انواع خرماهای تولید شده در ایران، خرمای مضافتی و پیارم بیشترین میزان صادرات به چین را دارند. خرمای مضافتی به دلیل طعم شیرین و بافت نرم خود یکی از پرطرفدارترین انواع خرما در بازار چین است. همچنین خرمای پیارم که یکی از خرماهای نیمه‌خشک و باکیفیت ایران است، به عنوان محصولی با قیمت بالاتر و کیفیت ممتاز در بازار چین عرضه می‌شود.

خرماهای صادراتی به چین از دیگر انواع خرما نیز شامل می‌شود، اما تمرکز بیشتر بر روی انواع باکیفیت است که مورد پسند مصرف‌کنندگان چینی قرار می‌گیرد. با توجه به تقاضای رو به رشد برای خرماهای باکیفیت، انتظار می‌رود صادرات این محصول به چین در سال‌های آینده افزایش یابد.

instagram (1)
whatsapp (1)
telegram (1)
linkedin (1)
facebook (1)
ایتا-removebg-preview
روبیکا-removebg-preview
بله-Photoroom.png-Photoroom

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *